Kamerafilter

Fakta & artiklar om kamerafilter

Minska ljusinsläppet i din kamera

Det finns massor med olika effektfilter att köpa till din kamera. Ett sorts filter är ND-filter, där ND står för Neutral Density. Syftet med ND-filter är att minska ljusinsläppet i din kamera, så att du kan använda större bländaröppningar och/eller längre slutartider trots att du fotograferar i dagsljus.

När du använder större bländaröppningar släpper du in mer ljus i din kamera. Likaså om du använder längre slutartider ökar ljuset i dina bilder. Om du fotograferar i dagsljus kan du få problem med överexponering och du blir därför inte lika flexibel i dina inställningar.

Det är då ett ND-filter kommer väl till pass. ND-filter finns i olika grader och här nedan kommer jag att visa exempelbilder med två olika ND-filter; ND4 och ND64. Skillnaden mellan dem är att ND4 släpper igenom 25% av det ursprungliga ljuset, medan ND64 bara släpper igenom dryga 1,6% av ljuset. Jag visar även exempelbilder helt utan ND-filter för att tydligt visa vilken effekt det blir.

Som jag nämnde vill man ibland kunna använda långa slutartider när man fotograferar, även i dagsljus. Mitt exempel är jag skulle fotografera en rinnande bäck. Jag ville att vattnet skulle se så där lent ut, och den effekten får man genom att använda en lång slutartid. Istället för att frysa vattnets rörelser med en snabb slutartid, orsakar man medveten rörelseoskärpa i vattnet vilket framkallar den där lena effekten. Helst ska man ha en riktigt lång slutartid för bästa effekt, uppåt 20-30 sek. Men om jag fotograferar i dagsljus är det omöjligt för mig att använda längre slutartider än 1 sek, annars ser bilderna ut så här:

För att kunna komma ner till 30 sek utan att bilden blev överexponerad ställde jag först och främst in den minsta möjliga bländaröppningen (f/32) för att minimera mängden ljus som släpps in. Jag provade sedan att använda ett ND64, vilket alltså bara släpper igenom 1,6% av det ursprungliga ljuset. Resultatet blev så här:

Bilden blir korrekt exponerad och den vackra rörelseoskärpan i vattnet gör att det ser alldeles lent och fint ut. Med ND4, som släpper igenom en fjärdedel av ljuset, kunde jag endast komma ner till en slutartid på 2 sek utan att riskera överexponering, och så här blev resultatet:

Det ger inte riktigt samma fina rörelseoskärpa i vattnet. På grund av det ojämna ljuset här har kameran även svårt att exponera rätt på alla ställen i bilden och de gröna partierna i det högra hörnet av bilden upplever jag blir något överexponerade.

Slutligen provade jag att ta en bild helt utan ND-filter, och då fick jag lov att ställa slutartiden till 1/2 sek för att få en något sånär korrekt exponerad bild. Rörelseoskärpan i vattnet är näst intill obefintlig om man jämför med de andra två bilderna och bilden något överexponerad på sina ställen:

Jag nämnde också tidigare att man ibland vill använda stora bländaröppningar som släpper in mycket ljus i kameran, även om man fotograferar i dagsljus. Stora bländaröppningar ger även bakgrundsoskärpa (bokeh med ett finare ord) i dina bilder, vilket är önskvärt om du vill isolera ditt motiv från en rörig bakgrund. Mitt nästa exempel är hämtad från en grässlänt där jag låg på mage och fotograferade tussilago. Marken bakom var relativt rörig och jag ville använda en stor bländaröppning för att få så oskarp bakgrund som möjligt. Dock låg solen på precis här vilket inte gav mig full flexibilitet.

En för stor bländaröppning mitt på ljusa dagen orsakar överexponering av bilderna, vilket jag upptäckte när jag först tog några bilder helt utan ND-filter, med bländare f/2,8. Jag provade också att ta några bilder med båda ND4 och ND64 och här upptäckte jag att ND4 var det filter som fungerade bäst för ändamålet. Jag var inte behov av att ta bort 98,4% av ljuset, vilket ND64 gör. Då blev bilden underexponerad. ND4 tar bort 75% av ljuset och det var precis lagom. Här nedan kan ni se resultatet från testet:

Av Fotograf Matilda Bäcker från Norrköping.

 

 

 

Share
« »

© 2017 Kamerafilter.