Ibland när man fotar kan det vara svårt att få både himlen och förgrunden lika bra exponerade. Ofta om himlen ser bra ut, blir resten helt mörkt eller tvärt om, och det är ju väldigt tråkigt. För att undvika detta kan man använda ett halvtonat gråfilter. Det finns olika sorters filter, men i denna artikel kommer jag lägga fokus på Haida’s 100mm serie som är rektangulära eller kvadratiska filter.
Såhär ser ett halvtonat gråfilter i Haida’s 100mm serie ut. Det finns i både ljusare och mörkare toningar. Detta har en rätt mörk toning, ND0.9 som gör att man kan fota med en tre steg längre slutartid eller tre bländarsteg.
För att kunna få fast filtret på kameran behövs en filterhållare, samt en adapterring i objektivets storlek, sen är det bara att sätta ner filtret i ett av spåren på hållaren. Här får det faktiskt plats tre olika filter ifall man vill ha olika effekter samtidigt!
En stor fördel med ett sånt här filter är att man kan själv bestämma var i bilden toningen ska börja genom att dra filtret uppåt och neråt i hållaren.
Här ser ni tre exempel, alla fotade med samma inställningar.
– Den översta bilden är exponerad för att förgrunden ska vara lagom ljus, men då blir ju himlen alldeles för ljus om man inte har ett filter på.
– Den andra bilden är fotad med Haida’s runda halvtonade filter. Som ni kan se har himlens färger kommit tillbaka och solen är inte helt överexponerad längre. Om man fotar med en väldigt vid brännvidd som jag gjort här kan man få lite vinjettering i kanterna när man använder runda filter. Tittar ni, så ser ni att det mörka ligger mest i hörnen.
– På den tredje bilden har jag använt Haida’s 100x150mm filter ND0.9. Det mörka i himlen ligger mer över mitten av bilen och det blir en jämnare toning. Det syns speciellt om man tittar på solen, den är fortfarande lite ljusare på mittenbilden än den understa. Färgerna ser ut att behållas bättre med detta filter än det andra.
Ni ser att två av bilderna här ovanför är fotade med samma filter, men ser ändå helt annorlunda ut. En jättebra grej med detta filter är att man kan välja hur mörkt man vill ha det genom att flytta på filtret uppåt och neråt. På mittenbilden hade jag filtret ganska högt upp i hållaren, så att det ljusa glaset täckte mer av bilden, medan på den andra bilden drog jag ner filtret, så den mörkare delen täckte mer. Det är jättebra att kunna flytta toningen dit där horisonten börjar, för med ett vanligt, runt filter börjar ju alltid toningen i mitten av bilden, men man har ju kanske inte alltid horisonten i mitten.
Och visst kommer molnen i bilden fram bättre än om man fotar utan filter?
Själv använder jag alltid ett halvtonat gråfilter när jag fotar landskap och skulle inte klara mig utan ett sådant i kameraväskan.
Skriven av: Johanna Fåglund